ღ ミ ◕قلب طلایی ◕ ミ ღ

ღ ミ ◕قلب طلایی ◕ ミ ღ

زندگی شهد گل است..زنبور عسل می خوردتش..آنچه می ماند عسل خاطره هاست..
ღ ミ ◕قلب طلایی ◕ ミ ღ

ღ ミ ◕قلب طلایی ◕ ミ ღ

زندگی شهد گل است..زنبور عسل می خوردتش..آنچه می ماند عسل خاطره هاست..

رانا یا تیبا کدام خودرو برتر است؟


 تولید آزمایشی رانا چند ماه پس از تیبا آغاز شده است، هر دو خودرو پس از سمند پسوند ملی دارند. دو خودرویی که با کمک مشاوران خارجی از ایتالیا، آلمان و انگلیس گرفته تا کره و چین طراحی و ساخته شده اند. دو خودرویی که روی پلت فورم خودروهای قبلی ایران خودرو و سایپا یعنی پژو ۲۰۶ و پراید و ریو طراحی شده اند و هر دو نیز قیمتی نزدیک به هم دارند اما کدام خودرو در این رقابت برنده خواهد شد.

              ادامه مطلب را بخوانید...

بررسی دو خودرو رانا و تیبا

 هر دو خودرو در حدود 10 میلیون تومان قیمت پایه شان است البته این قیمت اعلام شده از سوی کارخانه است که احتمالا پس از ورود جدی به بازار هر دو با افزایش چند میلیونی مواجه می شوند به خصوص رانا که به نظر می رسد پس از ورود به بازار بیش از سه میلیون تومان افزایش قیمت داشته باشد چرا که خودرو از پلت فرم مشترکی با پژو ۲۰۶ صندوقدار بهره می برد و قیافه بهتری هم نسبت به این خودرو دارد پس طبیعتا قیمت این خودرو باید بیشتر از پژو ۲۰۶ شود.

تیبا یا مینیاتور بیشتر بر پایه ریو و پراید است و رانا بر پایه پژو ۲۰۶ و کمی هم پژو ۴۰۵ و سمند. در طراحی موتور هر دو خودرو از کمک مرکز تحقیقات موتور آخن آلمان FEV استفاده شده است و در طراحی بدنه نیز طراحان انگلیسی و ایتالیایی در دو خودرو مشاوره داده اند.

هزینه طراحی و ساخت هر دو خودرو نیز نزدیک به هم و در حدود ۱۲۰ میلیون دلار است.

براساس گفته مجید شیخانی، قائم مقام پیشین ایران خودرو قیمت تمام شده رانا نیز ۵/۸ میلیون تومان است و باید ۱۰۰ هزار دستگاه از آن تولید شود تا هزینه طراحی آن بازگردد.

طراحی
طراحی رانا ساده است و تا حدودی ایران خودرو سعی کرده در این خودرو سنت سورن را دنبال کند. جلوی خودرو شباهت زیادی به مدل های آئودی دارد که گویی با طرح های پژو ترکیب شده است البته برخی نیز می گویند جلوی این خودرو بی شباهت به فیات پالیو نیست چرا که مشاوران ایتالیایی این خودرو را طراحی کرده اند از طرفی در طراحی بدنه رانا خطوط بدنه پژو ۲۰۶ کاملا مشهود است .

اما تیبا طراحی عجیبی در بین خودروهای ایرانی دارد که برخی مانند علی رضا محمد زاده، کارشناس طراحی به عنوان جشنواره خطوط از آن یاد می کند و معتقد است که سایپا در طراحی خطوط خودرو اغراق کرده است و برخی خطوط بدنه با هم هماهنگی ندارند عده ای نیز این خودرو را شبیه خودروهای لانچیای ایتالیایی می بینند. جالب است این خودرو نیز بنا بر اعلام رییس مرکز تحقیقات سایپا با کمک مشاوران ایتالیایی طراحی شده است.


با این همه در یک کلام می توان گفت رانا ساده و زیبا و تیبا طراحی پیچیده ای دارد. اما باز هم باید دید سلیقه ایرانی ها کدام یک را بیشتر می پسندند.

 فرمان پذیری و تعادل

در مورد فرمان پذیری فعلا تا زمانی که هر دو خودرو در شرایط یکسان تست جاده شوند، نمی توان قضاوت دقیقی کرد اما رانا از سیستم های فنربندی توسعه یافته پژو۲۰۶ بهره می برد به گونه ای که سیستم تعلیق عقب دوباره طراحی شده و به اصطلاح طراحی بومی تعلیق در ایران است. البته این سیستم با کمک مرکز طراحی پورشه توسعه یافته است. طراحی بدنه خودرو نیز به گونه ای است که به نظر می رسد به طور مناسب به زمین بچسبد چرا که گرانیگاه های خودرو نزدیک به زمین است.

در تیبا از ترمز توسعه یافته پراید و سیستم فنربندی ریو و فرمان توسعه یافته پراید بهره گرفته شده و به نظر گرانیگاه و ارتفاع خودرو زیاد بالا است که سبب پایین آمدن تعادل خودرو خواهد شد.

 قوای محرکه

تا قبل از رونمایی مینیاتور قرار بود موتور رانا ۱۴۰۰ سی سی از خانواده موتور ملی باشد که با مرکز تحقیقات موتور آخن آلمان به صورت مشترک طراحی شده بود این موتور ۸۵ اسب بخار قدرت داشت اما پس از آن مشخص شد تیبا مجهز به موتور ۸۰ اسب بخاری با حجم ۱۵۰۰ سی سی شده است. موتور رانا هم تغییر کرد و حال قرار شده تا موتور ۱۷۰۰ سی سی ملی با قدرت ۱۱۰ اسب بخار بر روی این خودرو قرار گیرد.

البته این خودرو با موتور پژو ۲۰۶ تیپ پنچ با قدرت ۱۰۵ اسب بخار هم ارایه می شود و قرار است پس از مدتی موتور 1.4 لیتری ملی نیز بر رویش قرار گیرد.

 موتور تیبا بر پایه موتور پراید بوده که محفظه احتراق آن کوچک شده و حجم موتور افزایش یافته تا راندمان موتور افزایش یابد. عدد تراکم موتور ۷/۹ است که در موتور کنونی پراید حدود ۵/۸ است. (عدد تراکم هرچه بیشتر باشد بازده بیشتر می شود ) با این همه هنوز هم موتور تیبا موتور کندی محسوب می شود.

در مورد موتور می توان گفت که رانا سرتر از تیبا است اما باید دید عملکرد گیربکس کدام خودرو بهتر می تواند از قدرت موتور بهره ببرد.

گیربکس تیبا تغییر ضریب داده شده پراید است و حال آنکه رانا از گیربکس تغییر ضریب دنده شده سمند بهره می برد.

درباره گیربکس اول که متعلق به تیبا است اطلاعات نشان می دهد خودرو در دنده دو با مشکل مواجه است و از طرفی خوراندن کلاچ پراید و سخت تر کردن فنر این کلاچ برای خودرو جدید، پدال کلاچ را به شدت سفت و تعویض دنده را مشکل کرده است اما درخصوص گیربکس دوم که توسط نگارنده هنگام تست سمند با موتور ملی بررسی شده می توان گفت در دنده سه ناهماهنگی بین موتور و گیربکس وجود دارد. با این همه به نظر می رسد قوای محرکه رانا به دلیل قدرت بیشتر موتور و طراحی شدن براساس گاز و کارکرد مناسب بر روی بنزین از موتور تیبا سرتر باشد.

 سال ۹۰ کدام برنده می شوند؟

طبق بررسی های فنی به نظر می رسد رانا سرتر از تیبا باشد، اما باز هم باید دید مردم فقط به موارد فنی دقت می کنند یا ظاهر خودروی شان مهمتر است و اگر ظاهر مهمتر باشد باید دید دو خودرو رانا و تیبا که هم اندازه هستند کدام مورد اقبال بیشتری قرار می گیرند رانا ساده با طراحی منطقی برنده می شود یا تیبا با طراحی متفاوت و کمی گیج کننده اش.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد