ღ ミ ◕قلب طلایی ◕ ミ ღ

ღ ミ ◕قلب طلایی ◕ ミ ღ

زندگی شهد گل است..زنبور عسل می خوردتش..آنچه می ماند عسل خاطره هاست..
ღ ミ ◕قلب طلایی ◕ ミ ღ

ღ ミ ◕قلب طلایی ◕ ミ ღ

زندگی شهد گل است..زنبور عسل می خوردتش..آنچه می ماند عسل خاطره هاست..

همه چیز در مورد سایپا151(مشخصات،قیمت،تصاویر،مقایسه و..)


همه چیز در مورد سایپا151(مشخصات،قیمت،تصاویر،مقایسه و..)


عکس / سایپا 151 جدید!



وانت جدید سایپا 151 کارا 9 بهمن ماه رونمایی و بزودی وارد بازار می شود.
به گزارش افکار ، این وانت از مدل وانت های سبک که طراحی پروژه آن از سال ۱۳۸۷ در سایپا آغاز و طراحی تفصیلی ، ارزیابی محصول ، ساخت ماکت ، طراحی و ساخت قالب های دائم، صحه گذاری محصول ، تولید نمونه آزمایشی و انجام تست های لازم طی ۴ سال با موفقیت صورت گرفت.

از نظر ایمنی وانت سایپا۱۵۱ در بخش های سرنشین، بدنه و اتاق بار بالاترین امتیازها را درتست تصادف مرکز بین المللی ( idiada ) اسپانیا را اخذ کرده است......
در ادامه مطلب اطلاعات بیشتری ببینید.
این وانت کوچک علاوه بر طراحی زیبای داخل کابین ، مجهز به ایربگ، سیستم ترمز ABS، فضای مناسب برای سرنشین و قابلیت کاربری های متنوع می باشد.

مصرف پایین سوخت توان بالای گیر بکس و تولید داخل قطعات از ویژگی های قوای محرکه وانت سایپا ۱۵۱ کارا است .
وانت سایپا 151 قابل تجهیز به استاندارد یورو5

مدیر مهندسی خودرو مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا از قابلیت استاندارد یورو5 در خودروهای وانت سایپا خبر داد و اظهار داشت این محصول قابلیت ارتقاء هم از نظر موتور و هم تنظیمات مورد دلخواه مشتری را دارد.

نیما چنگیزی مدیر مهندسی خودرو مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا در گفت و گو سایپا نیوز اظهار داشت: وانت سایپا خودروبی است که عمدتاً برای کاربری های سبک وشهری طراحی شده است و کاربری اش نسبت به وانتهای سبک موجود در بازار متفاوت بوده و عمدتاً از نظر استایل کاربری های این وانت کاربری های سبک در نظر گرفته شده است.

چنگیزی با بیان اینکه این مدل خودرو تجاری تا کنون در بازار وجود نداشته است افرود: این خوردو برای کاربری های خاص تدارک دیده شده است وامید است بزودی بازار خود را پیدا خواهد کردو طبیعتاً  ورود این محصول به بازار باعث افزایش حق انتخاب مشتریان خواهد شد.

مدیرمهندسی خودرو مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا افزود: بر اساس برنامه ریزی های بوجود آمده  ین خودرو تمامی استاندراد های مورد نیازرا برای وانت های از این دست را دارا بوده و در این مورد نیز باید توجه داشت استانداردهای مورد نیاز خودروهای وانت با خودروهای سواری  کاملاً باهم تفاوت دارند.

چنگیزی ادامه داد: برآورد سایپا براین بوده است که قابلیت های موردنیاز این خودرو راارتقاء داده و آن را مناسب هر سلیقه و هر درآمدی کنیم و این خودرو قابلیت ارتقاء استانداردها را نیز داراست. 

نیما چنگیزی با اشاره به این موضوع که سایپا 151 حداقل 10 سال عمر مفید در نظر گرفته شده است افزود: ما می توانیم محصولمان را بیشتر از این میزان بهبود در نگهداشت داشته باشیم و تمامی قابلیت هادر آن دیده شود.

وی درخصوص استانداردهای یورو 4 در وانت کارا نیز اذعان داشت: این خودرو قابلیت آن را دارد که با  موتورهای ایکس100 ما یورو 4 عرضه شود و بعضاًَ نیز قابلیت ارتقاء به یورو 5 هم خواهد داشت و بسته به نوع درخواست مشتریان در ایربگ و ABS نیز دراین خودرو دیده شده و می توان در مراحل بعدی این تنظیمات را به خودرو اضافه کرد



 سایپا 151(کارا) اولین وانت سبک کم مصرف شهری در ایران است که علاوه بر انطباق کامل با استاندارد آلایندگی یورو4، از نظرایمنی نیز از قابلیتهای مناسبی برخورداراست.


بر اساس این گزارش موتور سایپا 151 بطورکامل با استاندارهای یورو4 منطبق است و مراحل طراحی و انجام آزمایش ها و تستهای نهایی این خودرو با موفقیت به پایان رسیده است.


در طراحی موتور ام 13 علاوه بر استانداردهای یورو4، توسعه و ارتقای فنی و عملکردی محصول نیز درنظر گرفته شده است.توان این موتور 12 درصد و گشتاور موتور 6 درصد افزایش یافته است. همچنین مصرف سوخت این موتور نیز 2 الی 3 درصد نسبت به موتورهای فعلی خانواده x100 کاهش پیداکرده است.


این خودرو یک محصول کاربردی جهت استفاده درمعابر شهری است و با توجه به عدم وجود خودروی کار کوچک و متوسط در ایران، این محصول می تواند بسیاری از نیازهای بازار راتامین کند.


همچنین بدلیل وجود امکانات مناسب در کابین ، کاربری این خودرو می تواند تا سطح پوشش نیاز خانواده نیز پیش برود.


 دومین محصولی که در مراسم روز نهم بهمن ماه از آن رونمایی می شود، خودروی سواری X100 اتوماتیک (AMT) است.


سایپا این سیستم را با هدف طراحی مکانیزم اتوماتیک بدون تعویض دنده ابداع کرده که هیچ شباهتی به نمونه های خارجی در آن مشاهده نمی شود. 


سیستم AMT ترکیبی از کنترل کننده های مکانیکی و الکترونیکی است که در کنار گیربکس 5 دنده افزایش سرعت دستی نیز به ایفای نقش می پردازد.


داخلی سازی 90 درصدی و  هزینه بسیار پائین آن نسبت به گیربکس اتوماتیک و همچنین سهولت بیشتر در رانندگی و کاهش مصرف سوخت، از ویژگی های سیستم AMT  می باشد.




شرح چگونگی  نامگزاری


سال‏های 1385 و 1386 چند ویدئو کوتاه که با موبایل گرفته شده و مربوط به 3 وانت ایرانی بودند به واسطه بلوتوث و اینترنت، دست به دست گشت و تقریبا همه مردم از آغاز طرح وانت‏سازی بر پایه خودرو‏های سواری موجود در کشور آگاه شدند. این 3 وانت شامل وانت 405‌، وانت سمند(ارس) و وانت پراید می‏شد که هر 3 به عنوان طرح‏های مفهومی معرفی شده بودند و شرکت‏ها هیچ‏گونه مهر تاییدی بر این پروژه‏ها نزدند. در بین این 3 وانت‌، جنجالی‏ترین ویدئو متعلق به وانتی بود که بر پایه پراید طراحی شده بود و چراغ‏های عقب آن متعلق به نسخه‌ هاچ‏بک نسیم بود. هر بیننده‏ای در مواجهه با آن می‏گفت مگر پراید هم می‏تواند وانت شود‌؟ پاسخ سوال آن روز‏های مردم امسال توسط سایپا ارائه شد و سایپا 151 نام گرفت‌. هفته گذشته با همکاری شرکت سایپا امکان آزمایش فنی و ملاقات با این خودرو برای ما فراهم شد‌. ما نیز فرصت را غنیمت شمردیم تا بیشتر با این خودرو آشنا شویم و آنچه از آن دریافتیم را در اختیار شما خوانندگان نیز قرار دهیم :
.

و سایپا تصمیم گرفت تا نخستین وانتش را طراحی کند‌...

بر اساس گفته مسئولان سایپا مطالعات اولیه این طرح از سال 1388 آغاز شد و این شرکت در پایان سال 1389 طرح نهایی را آماده کرد و وارد مرحله نمونه‏سازی اولیه شد‌. سایپا 151 پروژه‏ای جدید در سایپاست و بر اساس گفته‏های دست‏اندر‏کاران این پروژه اشتراکی با پروژه‏ سال‏های قبل سایپا ندارد و طرح به کلی از پایه مورد بازنگری قرار گرفته است‌. پلت‏فرم بهسازی شده X100 جایگزین پلت‏فرم مشترک با پراید‏های نسیم و صبا شده و امکاناتی به مجموعه این وانت افزوده شده‏اند تا با استاندارد‏های زمان عرضه که تابستان سال آینده در نظر گرفته شده، تطبیق داشته باشند. در طراحی کلی این خودرو حدود 65‌درصد قطعات بدنه نسبت به نسخه‏های سواری پلت‌فرم X100 تغییر کرده‏اند و قرار است این قطعات جدید از سال آینده به صورت انبوه در شرکت‏های تابعه سایپا به تولید برسند‌.

چرا 151 ؟

سیستم نامگذاری خوردو در سایپا مدتی است به کد‏های سه‌رقمی تغییر یافته اما همچنان بسیاری از مردم محصولات این شرکت را با نام پراید می‏شناسند‌. با این حال، مدتی قبل خبرنگار ما در حاشیه نمایشگاه پاریس از قائم‏مقام کیا در مورد پراید پرسید و او گفت که ما دیگر هیچ مالکیتی در این خودرو نداریم و این خودرو کاملا در اختیار سایپاست‌. کد “1” نشان‌دهنده پلت‏فرم شماره یک سایپا یعنی X100 است‌. کد 5 به کلاس خودرو یعنی کلاس کار اشاره دارد‌. همانطور که تاریخ نشان داده،

مردم ما حتی بعد از تغییر نام پرشیا به پارس همچنان این خودرو را با نام اولیه‏اش می‏شناسند و به نظر می‏رسد که این موضوع برای پراید نیز قابل تغییر نباشد!

آیا سایپا 151 واقعا یک وانت است ؟
تصور ما از یک وانت چیست ؟ مطمئنا به عنوان یک ایرانی با شنیدن نام وانت پیش از هر چیز نیسان جونیور یا همان نیسان‏های آبی در ذهنمان تداعی می‏شود یا در بدترین حالت وانت‏پیکان(باردو) را در ذهنمان مجسم می‏کنیم که پذیرایی یک و نیم تن بار است و تقریبا کف آن در یک میلیمتری زمین قرار دارد ! متاسفانه در چنین تصوراتی هیچ‏گاه استاندارد‏ و کلاس‏بندی‏های جهانی را در نظر نمی‏گیریم و تنها به آنچه دیده‏ایم اکتفا می‏کنیم‌. بیایید کمی به عقب بازگردیم و وانتی دیگر در ایران را به خاطر بیاوریم ؛ مزدا 1000‌، کوچک‏ترین وانتی که توسط شرکت ایران‏وانت به کشور عرضه شد‌. وزن این وانت تنها 710 کیلوگرم بود و از پیشرانه 987 سی‏سی بهره می‏برد وحداکثر میزان باری که در ایران با آن حمل شده حدود 600 کیلوگرم است در حالی که این رقم عددی دو برابر ظرفیت استانداردش را نشان می‏دهد‌. همانطور که خودرو‏های سواری در کلاس‏های کوچک‌، بزرگ و متوسط دسته‏بندی می‏شوند خودرو‏های تجاری نیز در چنین کلاس‏های قرار می‏گیرند‌. وانت سایپا 151 از نظر دسته بندی اتحادیه اروپا در کلاس LCV(خودرو‏های سبک تجاری) قرار می‏گیرد و به عنوان اولین نسخه پیکاپ پلت‏فرم پراید و نخستین تجربه وانت‏سازی شرکت سایپا ( گروه خودروسازی سایپا پیش‏تر با زامیاد به این عرصه قدم نهاده است) شناخته می‏شود. کلاس LCV شامل خودرو‏های کار و تجاری تا وزن 3.5 تن می‏شود که در کلاس‏های ون و وانت به تولید می‏رسند.

تغییرات ظاهری وانت در مقایسه با نسخه‏ سواری :
سایپا 151 در واقع نسخه وانت مدل 131 این شرکت است که از ستون A این خودرو به عقب کاملا دستخوش تغییر شده است. زاپاس در پشت صندلی سرنشین جلو تعبیه شده و داشبورد و طراحی کلی اتاق همانند دیگر اعضای خانواده پلت‏فرم X100 و محصولات فعلی این شرکت با طرح جدید در نظر گرفته شده است‌. تنها تغییری که در اتاق نسبت به نسخه سدان می‏توان مشاهده کرد، تطبیق ابعاد و طراحی پوشش سقف است که تغییر یافته و دیگر نمی‏توان تفاوتی بین این مدل و مدل سدان را مشاهده کرد‌. نیمی از تغییرات این خودرو در مقایسه با نسخه‏های سدان به سیستم‏های فنی شامل ترمز‌، سیستم تعلیق و گیربکس مربوط می‏شود و نیمی دیگر به تغییرات عمده صورت گرفته برای نصب و طراحی محل بار‌. طراحی نمای عقب این وانت به هیچ وجه شما را یاد پراید یا دیگر محصولات سایپا نمی‏اندازد‌؛ طرحی جدید با چراغ‏های عمودی و کشیده که پیش‏تر در وانت تندر‏90 مشاهده شده بود‌. سپر عقب نسبتا کوتاه طراحی شده اما در کل طرحی ساده و در عین حال زیبا دارد و در نسخه پروتوتایپی که ما ملاقات کردیم، جنس پلاستیک آن کمی خشک و شکننده بود که مطمئنا در نسخه تولیدی اینگونه نخواهد بود و قرار است به صورت سه تکه و ترکیبی از پلیمر و فلز باشد‌. برای باز‌کردن در کوچک قسمت بار نیازی نیست مانند وانت‏های دیگر دو قفل مکانیکی را آزاد کنید بلکه دستگیره‏ای مانند دستگیره در برای آن تعبیه شده که با باز کردن آن‌، در محل بار به سادگی باز و بسته می‏شود‌. حجم باک همانند نسخه سدان 37 لیتر است اما محل باک خودرو به کمی جلوتر از محل بار تغییر مکان داده و محل در باک نیز به نزدیک در راننده تغییر یافته است‌.

قلب تپنده اولین وانت سایپا چیست؟
مسئولین پروژه سایپا 151 اعلام کرده‏اند که این خودرو قطعا با قوی‏ترین و به روز‏ترین پیشرانه پلت‏فرم X100 یعنی موتور جدید با قابلیت یورو 4 با توان بالاتر از موتورهای موجود به بازار عرضه خواهد شد . نوع CNGسوز این خوردو نیز در فاز دوم با وزن خالص 985 کیلوگرم روانه بازار خواهد شد . ظرفیت بار این مدل با توجه به وزن مخزن 380 کیلوگرم یعنی 80 کیلوگرم کمتر از مدل بنزینی اعلام شده است .

چقدر ظرفیت بار دارد ؟
به حساس‏ترین مشخصه یک وانت یعنی ظرفیت حمل بار می‏رسیم‌. وزن خالص وانت سایپا 151 در نوع بنزینی 900 کیلوگرم است که 540 کیلوگرم آن روی چرخ‏های جلو و 360 کیلوگرم نیز روی چرخ‏های عقب قرار دارند و توزیع وزن به صورت (60/40) صورت گرفته است. حداکثر وزن مجاز قابل تحمل در قسمت بار این وانت 460 کیلوگرم اعلام شده که سایپا 151 را در دسته وانت‏های 0.5 تنی قرار می‏دهد‌. وانت پیکان اصلی‏ترین رقیب این خودرو در ایران با ظرفیت بار استاندارد حدود 800 کیلوگرم به بازار معرفی شد و یک کلاس بالاتر از سایپا 151 قرار می‏گیرد‌. به هر حال سایپا 151 نیز وانتی است که در کلاس خود ظرفیت بار استانداردی دارد و به مشتریانی چشم دوخته که قصد ندارند چشم‏بسته و بدون تفکر هر باری را روی دوش آن قرار دهند اما متاسفانه با نگاهی به فرهنگ مردم کشورمان درمی‏یابیم که در نظر گرفتن چنین حجم باری می‏تواند مشکل ایجاد کند زیرا برخی افراد بدون در نظر گرفتن حجم و وزن بار می‏توانند باعث ایجاد مشکلات فراوان شوند‌. لاستیک‏های این خودرو همانند نسخه سدان با ابعاد 165/70R13 در نظر گرفته شده و توانایی حمل حداکثر بار 810 کیلوگرم را داراست لذا وزن کلی قابل تحمل خودرو با در نظر گرفتن وزن خودرو‌، سرنشینان و بار می‏تواند حداکثر به 1510 کیلوگرم برسد‌. اما برای ایجاد قابلیت بارگیری و همچنین استاندارد‏سازی این خودرو به عنوان وانت‌، برخی بهسازی‏ها نظیر تقویت شاسی و سیستم تعلیق عقب باید در دستور کار سایپا قرار می‏گرفت لذا مسئولان این پروژه تصمیم گرفتند در عقب سیستم تعلیق میله پیچشی با فنر‏لول این خودرو را برای تحمل ظرفیت بار بیشتر به اکسل صلب تغییر دهند‌. همچنین بهسازی‏های در بخش شاسی زیر محل بار صورت گرفته و آزمایش با ظرفیت بار‏های مختلف آن انجام شده تا شاهد اتفاقی همانند پیکان‏وانت‏ها که در طولانی مدت زیر آنها حالتی قوس‏دار به خود می‏گرفت، نباشیم‌. سیستم تعلیق در جلو نیز همچنان از نوع مک‏فرسون به همراه فنر لول است و تنها چند بازنگری ساده در آن صورت گرفته است‌.

مگر یک خودرو دیفرانسیل جلو می‏تواند وانت باشد ؟
باز هم به تصورات ما ایرانی‏ها باز می‏گردیم‌. دو اسطوره دنیای کوچک وانت‏های در ایرانی یعنی پیکان وانت و وانت نیسان هر دو دیفرانسیل عقب هستند و در علم طراحی خودرو‏های کار نیز خودرو‏های دیفرانسیل عقب کارایی به‌مراتب بهتری نسبت به خودرو‏های دیفرانسیل جلو در کلاس تجاری دارند اما مهندسان سایپا برای اصلاح این مشکل به فکر افتادند‌. آنچه سایپا برای وانت 151 نیاز داشت افزایش گشتاور سر چرخ‏های جلو بود‌. مهندسین سایپا در این زمینه تنها ضریب دنده نهایی را از 3.778 به 4.375 ارتقا‌ داده‏اند. این ضریب در واقع برابر با ضریب دنده خروجی گیربکس ضرب در ضریب دیفرانسیل است که در نهایت تاثیر خود را روی تمامی دندها می‏گذارد لذا با این تغییر مهم می‏توان انتظار افزایش میزان گشتاور(عامل کشش) در سر چرخ‏ها را داشت‌.

آیا سایپا 151 ایمن است ؟

سایپا 151 فرزند پلت‏فرم X100 سایپاست. از جمله تغییرات ایجاد‌شده در این پلت‌فرم که در وانت 151 نیز اعمال شده می‏توان به لایه محافظ پشت موتور(فایرول)‌، تقویت ستون‏های جانبی و در‏ها اشاره کرد‌. با حذف نیمه انتهایی و طراحی اتاق بار‌، مهندسین طراح 151 لایه‏های محافظی را برای بخش‏های جانبی و عقب محفظه بار نیز در نظر گرفته‏اند‌. این خودرو همچنین به زعم مسئولان سایپا اولین وانت داخلی است که می‏تواند آزمایش‏های تصادف از روبه‌رو و بغل را با موفقیت پشت سر بگذارد‌. طراحی کابین همانند دیگر محصولات پروژه X100 با قابلیت نصب دو کیسه هوا برای دو سرنشین انجام شده است‌. سیستم ترمز ABS نیز به صورت استاندارد روی این خودرو نصب خواهد شد‌. مطمئنا سیستم ترمز یک خودرو وانت با بیش از 460 کیلوگرم بار باید با سیستم ترمز یک خودرو سواری با 4 سرنشین متفاوت باشد تا بتوان از توقفی ایمن آسوده خاطر بود‌. مسئولان پروژه 151 در سایپا به همین منظور تغییرات عمده‏ای را در دیسک‌، کالیپر‏ها و بوستر ترمز به وجود آورده‏اند .

پشت فرمان باربر کوچک !
در تجربه سواری با یک وانت نمی‏توان به دنبال هیجان بود‌. خودرو پیش روی ما از نظر ابعاد هیچ تفاوتی با نسخه سدان نکرده بود و به عنوان پروتوتایپ سری VP یا خودرویی برای انجام آزمایش‏ها و دریافت مجوز‏های لازم برای تولید بود. طراحی نمای جلو هیچ تفاوتی با نسخه سدان نداشت . در نمای جانبی تنها تغییر محل در باک کمی تازه به نظر می‏رسد اما وقتی به پشت خودرو می‏رسید دنیای پراید عوض می‏شود و با چهره‏ای جدید بعد از سال‏ها تولید این خودرو مواجه می‏شوید‌. طراحی کلی خودرو معقول است و مسئولان طراحی سایپا ضمن تلاش در جهت اقتصادی‌سازی و ارزان‌سازی پروژه تمام تلاش‌شان را برای تمایز این وانت با نسخه‏های سدان انجام داده‏اند‌.پشت فرمان این خودرو که نشستیم به چیز تازه‏ای نسبت به نسخه سدان نرسیدیم‌. فرمان خودرو مورد آزمایش ما از نوع غیر‌هیدرولیک بود .خودروی 151 در مدل های متنوع ارائه می شود و خودروی پایه فرمان هیدرولیک ندارد اما در تیپ‌های دیگر آن فرمان هیدرولیک در نظر گرفته شده است ‌. پیشرانه غرش خوبی دارد و در نوع موردآزمایش از نوع HP+ است اما برای احساس آن 6 اسب بخار قدرت و کمی گشتاور بیشتر نسبت به نسخه معمولی نیاز به درکی فراتر از یک انسان داشتیم لذا تصمیم گرفتیم قابلیت‏های آن را با چند انسان محک بزنیم‌. برای این کار از 5 نفر خواهستیم پشت این وانت سوار شوند که در مجموع وزن آنها به حدود 390 کیلوگرم می‏رسید‌. فضای بار تا حد زیادی به سمت پایین متمایل شده بود و به نظر می‏رسید دستیابی به ظرفیت بار 460 کیلوگرم امری غیر‌ممکن نیست.

بازار‏های هدف‌، قیمت و زمان عرضه
سایپا 151 بر اساس اعلام سایپا از تابستان سال آینده با قیمتی کمتر از مدل 131 ( میزان این تفاوت اعلام نشده است) به بازار عرضه خواهد شد‌. سایپا همچنین در نظردارد تا این محصول را با تیراژ متوسط سالانه 30‏هزار دستگاه در سایت بن‌رو سایپا به تولید برساند. کشور‏های عراق‌، سودان و سوریه نیز به عنوان اصلی‏ترین مقاصد صادراتی سایپا 151 در نظر گرفته شده‏ اند.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد