ღ ミ ◕قلب طلایی ◕ ミ ღ

ღ ミ ◕قلب طلایی ◕ ミ ღ

زندگی شهد گل است..زنبور عسل می خوردتش..آنچه می ماند عسل خاطره هاست..
ღ ミ ◕قلب طلایی ◕ ミ ღ

ღ ミ ◕قلب طلایی ◕ ミ ღ

زندگی شهد گل است..زنبور عسل می خوردتش..آنچه می ماند عسل خاطره هاست..

مقایسه سیستم عامل های تلفن همراه

در این پست قصد داریم شما رو با سیستم عامل‌های همراه آشنا کنیم.توجه دارید که گفتیم همراه و نه صرفا تلفن همراه.سیستم‌عامل‌های همراه که سیستم‌عامل‌های موبایل هم اطلاق می‌شن،دسته‌ای از انواع سیستم‌عامل‌ها هستن که مختص تجهیزات قابل حمل هوشمند‌اند.از تلفن همراه بگیرید تا تبلت‌ها، سیستم‌های هوشمند خودروها...


بقیه را در ادامه... بخوانید.


اما این سیستم‌عامل‌ها از اونجایی که نقش اصلی رو در رابط‌ و تجربه‌کاربری ما ایفا می‌کنن، پس دونستن انواع و اقسام اون می‌تونه ما رو در انتخاب هرچه صحیح‌تر و هوشمندانه‌تر یاری کنه.
سیستم‌عامل‌های هوشمندِ همراه از نظر سهم عمده بازار به چند دسته تقسیم می‌شند
آی‌اواس اپل ، اندروید گوگل، سیمبین، ویندوز فون، بادا،می‌گو ، مائِمو و یه سری دیگه که شاید خیلی تو کشور ما شناخته شده نیستن.
اول از همه می‌ریم سراغ  IOS و با هم می‌بینیم که دلیل مقبولیت بالای دستگاه‌های مبتنی بر اون چیه؟
واقعیت امر اینه‌که سیستم‌عامل شبه یونیکس اپل دارای فوق‌العاده‌ترین رابط کاربری و کاربردپذیریه که در نسخه‌ی ۵.۰.۱ خودش به بالاترین سطح خودش رسیده.الان خیلی مهمه که مفهموم کاربردپذیری و رابط‌کاربری رو برای همیشه بدونیم! کاربردپذیری به طور خلاصه ، مقدار راحتی کار ، اثر بخشی ، کارایی و رضایت کاربر رو با یک محصول ، رابط کاربری میگن ، یعنی محصولی که راحت تر بشه با اون کار کرد ، رابط کاربری مناسب تری داره  
.رابط کاربری هم، بخش دیدنی و قابل لمس یک ابزاره که کاربر مستقیماً با اون سر و کار داره،مثل صفحه‌ی گرافیکی و جایگذاری دکمه‌هاییه که در سیستم‌عامل‌ها می‌بینید. از این‌نظر سیستم‌عامل‌ آی‌او‌اس  پیشتاز بلامنازعه.این به این معنیه که سخت‌افزار و نرم‌افزار گوشی تا بالاترین حد همگرایی و همسانی با هم قرار دارند.حالا این شاخص فوق‌العاده رو بگذارید در کنار میلیون‌ها اپلیکیشن کاربردی در اَپ استور و یا همون فروشگاه نرم‌افزاری مختص سیستم‌عامل‌های این شرکت ، اون وقت متوجه دلیل استقبال از این دستگاه میشید.
شاید تنها نقطه ضعف دستگاه‌های مبتنی بر این سیستم‌عامل، عدم وجود تنوع و قیمت بالای اون‌ها نسبت به محصولات مشابه‌ِ .
یکی از ضعف‌های سیستم‌عامل اپل، کامل نبودن عناصر و بازوهای سیستم‌عاملشه که اگه شما هم مثل ما دنبال ماجراجویی‌های بیش از تنها یک وسیله همراه هستین پس حتما با ما  با بررسی سیستم عامل بعدی یعنی اندروید همراه باشین.
سیستم عامل متن‌باز اندروید بر خلاف رقیب قبلی که اسمشو گفتیم ، از هسته‌ی قدرتمندتر سیستم‌عامل لینوکس بهره می‌بره.
به این معنیه که کاربر های خوره ی نرم افزار میتونند هرنوع تغیرات سیستمی و کارهای خلاقانه رو برای ممکن کردن غیر ممکن ها ، روی اندروید انجام بدند ، دریک کلام کاربر میتونه به راحتی حرکت های گیک وار رو ، سر این نرم افزار در بیاره   
دستگا‌ه‌های مبتنی بر اندروید علاوه بر دارا بودن رابط کاربری مناسب، اپلیکیشن‌های کاربردی فراوانی دارن که از طریق اندروید مارکت یا همون فروشگاه اندروید قابل دسترسیه.البته دسترسی به این فروشگاه‌ محدودیت‌های خودش رو داره که ما نمونه‌های مشابه داخلیش رو برای اپلیکیشن‌های رایگان توصیه می‌کنیم.
اما میشه گفت یکی از دیگه از ویژگی های اندروید ، هماهنگی بسیار خوب با سرویس‌های گوگل هست . شاید بزرگرین مزیت اندروید رو تنوع دستگاه‌ها مبتنی بر اون و قیمتش دونست. موردی که (اپل/آی او اس) با تک محصولی بودنش هیچ حرفی واسه رد‌ه‌های پایین قیتمی نداره.البته (اپل/آی او اس)  اخیرا با عرضه‌ی دوباره‌ی مدل‌های قدیمی خودش، بازار رده‌ی پایین قیمت‌ها رو هدف قرار داده. ناگفته نمونه که در برخی مدل‌ها، رابط کاربری اندروید توسط شرکت‌های سازنده‌ی دستگاه‌های همراه دچار تغییراتی می‌شه، یعنی بعضی از شرکتهای تولید کننده‌ی سخت‌افزار برای اندروید ، میان وتغیراتی رو بر روی رابط‌کاربری اندروید انجام میدن و اون رو به سلیقه‌ی خودشون تغییر میدن ، دو تا از این تغیرات معروف ، به نام تاچ‌ویز و  سِنس معروف هستن . البته این روش دست‌بُردن در نرم افزار ، برای شرکت‌های تولید کننده‌ی سخت افزارهای اندرویدی یه جور وجه تمایز به حساب می‌یاد. یه نکته جالب در مورد نسخه‌های اندروید، شیوه‌ی نام‌گذاریشونه
.از دونات، شیرینی فنجانی،ماست یخ‌زده و نان‌زنجبیل بگیرید تا نسخه ی چهارمش که بستنی حصیری نام گذاری شده.
حالا بعد از آشنا شدن با پیشتازان سیستم‌عامل‌های همراه، نوبته سیستم‌عامل ویندوزه که جدیدا هم قدم‌های بلندی برای عقب نموندن از قافله برداشته.
ویندوز که نام سیستم‌عامل دستگاه‌های همراهشو از ورژن 6.۵ به بعد از ویندوز موبایل به ویندوز فون تغییر نام داد تلاش کرد تا با قرارداد  بستن با شرکت‌های تولید کننده‌ی قطعات دستگاه‌های همراه، سهمی در این بازار رو به رشد به خودش اختصاص بده. نکته‌ای که قابله ذکره اینه که اپلیکیشن‌های ویندوز موبایلِ ۶.۵ به قبل، در نسخه‌های جدیدتر قابل استفاده نیستند. مایکروسافت هم با علم به فاکتورهای اصلی موفقیت یک سیستم‌عامل هوشمند، با معرفی ویندوز فون ۷ و رابط گرافیکی متروش ، فروشگاه نرم‌افزاری یک‌پارچه‌اش رو با سیستم‌عامل‌های دسکتاپی ویندوز معرفی کرد.خوبه که بدونید مترو رابط گرافیکی نسبتا جدید شرکت سازنده‌شه که امید زیادی به موفقیتش داره.مترو در واقع یه طراحی بر پایه نقاشی‌خطه که به‌صورت هوشمندانه‌ای طراحی شده.اما از مشکلات این روزهای سیستم‌عامل‌های ویندوز فون، نبود اپ‌های کاربردی و دل‌چسبه.مسئله‌های که حتی به بازار اومدن دستگاه‌های جدید این سیستم‌عامل، موفق نشدن اعتماد مشتریان رو به خودش جلب کنه.
تا حالا 3تا از محبوب‌ترین سیستم‌عامل‌ها رو براتون معرفی کردیم، نقاط مثبت و منفی‌شون رو بیان کردیم.ولی جایی نرین،هنوز با شما کار داریم.می‌خوایم بریم سراغ یه سیستم‌عامل جمع و جوری که جزء رده‌های متوسط قرار می‌گیره، با نام بادا.
بله، بادا، سیستم عامل بادا که در زبان کره‌ای به معنی اقیانوسه تلاشیه از طرف تولید کننده‌اش برای هدف قرار دادن رده‌های میانی بازارهای مصرف. بادا یه سیستم‌عامل نوپاست که به تازگی در نسخه‌ی ۲اش نشانه‌هایی از تکامل داره دیده می‌شه.با حمایت‌ها و هزینه‌هایی که  تولید کننده اش داره از سیستم‌عاملش به عمل می‌یاره، شاهد رشد اپلیکیشن‌های بادایی هستیم. خبر خوب اینه که بادا هم همانند اندروید متن‌بازه. اگه هزینه‌ی زیادی نمی‌خواین خرج بکنین و علاقمند به یه گوشی هوشمند ولی نه با امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری فوق‌العاده هستین شاید بادا انتخاب نسبتا مناسبی باشه . نکته‌ی مثبت دیگه‌ی بادا داشتن پشتیبانی و نمایندگی رسمی در ایرانه.این می‌تونه یه امتیاز خوبی برای بادا به‌حساب بیاد.
سیستم‌عامل‌های تماما لینوکسی رو هم که توسط شرکت‌های بزرگی درحال حمایت هستن رو به هیچ‌وجه نباید از یاد ببریم.میگو و مائمو ۲نمونه از اینهان.
اگه بخوایم اشاره‌ای به سیستم‌عامل هوشمند محبوب سال‌های دور یعنی سیبمین هم بکنیم چیزی به‌غیر از اعلام توفق توسعه‌ی رسمی این سیستم‌عامل نداریم. با متن‌باز شدن این سیستم‌عامل،هم‌اکنون کار توسعه اصلیش رو یک گروه کوچک ژاپنی بر عهده گرفتن.در پی این توسعه همچنان گوشی‌های محدودی توسط شرکت‌ سازنده‌اش به بازار عرضه می‌شه.آخرین نسخه‌ی این سیستم‌عامل anna و belle هستن. البته اونایی که دستگاه‌های مبتنی بر این سیستم‌عامل دارن نگران نباشن، چرا که پشتیبانی از سیمبین تا سال 5 سال دیگه ادامه داره. یکی از نرم‌افزارهای فوق‌العاده مبتنی بر سیمبین Ovi map بوده که البته در سیستم‌عامل‌های دیگه‌ای چون ویندوز فون ۷ ، مائمو و میگو انتقال داده شده.این برنامه به دلیل توسعه‌ی خوبی که برای نقشه‌های ایرانش صورت گرفته ، نقشه ی جامع و مناسبی از راههای کشور و شهر ها به صورت آفلاین و بدون نیاز به اتصال به اینترنت فراهم کرده
سیمبین شاید اولین سیستم عامل تلفن همراه بود و به نوعی ، حق پدری بر گردن تلفن های همراه رنگی امروز داره . سیمبین در دوره‌ی حیات رسمی خودش ، با توجه به نبود رقیب، با اپلیکیشن‌های خوبش انتخاب هوشمندانه‌ای به‌حساب می‌اومد اما الان توصیه ما هم اینه که سعی کنید دنبال دستگاه‌های مبتنی بر این سیستم‌عامل ، نرید..
واجبه که از نام آشنای جاوا هم یادی بکنیم.
منظورمون گوشی های این جوری//////// و یا این شکلی هستش ، حقیقت اینه‌که جاوا به تنهایی یک سیستم‌عامل نیست و تنها چارچوبیه برای اجرای نرم‌افزارهای مختلف، سوای دستگاه‌ مورد نظرشون.
این یعنی اینکه قابلیت‌ اجرای نرم‌افزارهای تحت جاوا در تمامی سیستم‌عامل‌هایی که اشاره کردیم هست.پس نرم‌افرارهای بانکی و خیلی دیگه از نرم افزار هایی که در چند سال گذشته تولید شده  رو هم می‌تونید با خیالی راحت روشون نصب کنید. همان‌طور که دیدید امروز سیستم‌عامل دستگاه‌های همراه و سخت‌افزار به‌کار رفتشون نقش بسیار مهمی در خرید ما ایفا می‌کنن.یه نکته‌ای که هممون باید بهش توجه کنیم، معیارهامون برای خرید یک دستگاه هوشمند باید مثل یه رایانه رومیزی باشه.از این جهت که همان‌طور که ما به cpu  و گرافیک و سایر قطعات سخت‌افزاری رایانه رومیزی‌مون اهمیت می‌دیم، باید همین میعارها رو در مورد دستگاه‌های هوشمند داشته باشیم برای مثال فقط بالا بودن فرکانس کاری یه پردازنده به هیچ‌وجه دلیلی به برتریش نیست.این قضیه رو تو برنامه‌های آینیده بیش‌تر بررسی می‌کنیم
در آخر این رو باز هم تاکید میکنم که تلفن همراهی مناسب هر فردی محسوب میشه ، که فرد از امکانات اون استفاده کنه و کارایی مناسبی رو برای اون فرد فراهم کنه ، با این اوصاف خرید تلفن هوشمند برای کسانی که نهایتا پیامک زدن بیشترین کاربردشونه و اصلا قرار نیست روی اونها اپلیکیشنی نصب کنند ، بیشتر خنده داره تا اشتباه

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد