ღ ミ ◕قلب طلایی ◕ ミ ღ

ღ ミ ◕قلب طلایی ◕ ミ ღ

زندگی شهد گل است..زنبور عسل می خوردتش..آنچه می ماند عسل خاطره هاست..
ღ ミ ◕قلب طلایی ◕ ミ ღ

ღ ミ ◕قلب طلایی ◕ ミ ღ

زندگی شهد گل است..زنبور عسل می خوردتش..آنچه می ماند عسل خاطره هاست..

بررسی روند کار در نرم افزار catia

در این قسمت قصد داریم با انجام یک مثال بسیار ساده با نحوه ایجاد مدل های سه بعدی در نرم افزار catia به صورت اجمالی آشنا شویم. برای شروع به ترتیب گزینه های start، Mechanical Design و part design  را انتخاب کنید تا پنجره New part  ظاهر گردد

. در مقابل جعبه متن Enter part name  نام مورد نظر بر روی قطعه خود را وارد نموده و بر روی OK  کلیک کنید.

 


با انجام این کار وارد محیط part design  از نرم افزار catia خواهید شد. با استفاده از مجموعه دستورات محیط part design  میتوانید انواع مدل های سه بعدی را ایجاد کنید. همانطور که مشاهده می کنید قسمت بیشتر صفحه از محیط گرافیکی تشکیل می شود. محیط گرافیکی قسمتی از صفحه است که در آن می توانید مدل های دو بعدی و سه بعدی را مشاهده نموده و عملیات گوناگون را بر روی آن ها انجام دهید.

اکنون در قسمت نوار ابزارها راست کلیک کرده و گزینه sketcher را انتخاب کنید تا این نوار ابزار نمایش داده شود. پس از ظاهر شدن این نوار ابزار دستورsketch  را با کلیک بر روی آیکون آن اجرا کنید.


در نرم افزارcatia  پس از اجرای یک دستور یک جمله راهنما در قسمت پایین و سمت چپ محیط گرافیکی ظاهر می گردد. همانطور که مشاهده می کنید در اینجا نیز جمله راهنما از شما می خواهد که یکی از صفحات کاری استاندارد و یا موجود در مدل را برای ایجاد ترسیمه جدید انتخاب نمایید. برای انجام این کار می توانید یکی از صفحات کاری استاندارد را با کلیک بر روی نام آن ها در درخت طراحی انتخاب کنید. همچنین می توانید بر روی صفحه مورد نظر در محیط گرافیکی کلیک کنید. برای مثال اکنون در درخت طراحی بر روی گزینه xy plane کلیک کنید.

همانطور که مشاهده می کنید با انجام این کار وارد محیط طراحی دو بعدی می شوید . با ظاهر ساختن نوار ابزار workbench  و نگه داشتن نشانگر ماوس بر روی این آیکون نام محیط کاری جاری نشان داده می شود. همانطور که مشاهده می کنید در حال حاضر در محیط کاری sketcher  قرار داریم.

از دستورات محیط کاری sketcher  برای ایجاد ترسیمه ها استفاده می شود. ترسیمه یا sketch در واقع یک شکل دو بعدی می باشد که از آن برای ایجاد مدلهای سه بعدی استفاده می گردد. با استفاده  از مجموعه دستورات نوار ابزار profile  می توانید انواع شکلهای دو بعدی را ایجاد کنید.

برای شروع دستور line را با کلیک بر روی آیکون ان اجرا کنید.

اکنون باید دو نقطه را در محیط گرافیکی به عنوان نقاط ابتدا و انتهای خط مورد نظر انتخاب کنید. با انجام این کار خط مورد نظر شما ایجاد می گردد. به همین ترتیب می توانید دو خط دیگر ایجاد نموده و یک  مثلث  به وجود آورید.

******* آموزش طراحی و مدلسازی در نرم افزار کتیا ********

توجه کنید که به علت وجود نداشتن هیچگونه قیدی بر روی این خط ها می توانید به آسانی با کلیک و drag کردن شکل مثلث را تغییر دهید. اکنون بر روی گزینه Exit workbench  کلیک کنید. این کار موجب می شود که به محیط مدلسازی سه بعدی باز گردید.

این نکته را می توانید با نگه داشتن نشانگر ماوس بر روی آیکون part design  مشاهده کنید.

اکنون قصد داریم این ترسیمه را به یک مدل سه بعدی تبدیل کنیم. برای انجام این کار باید از دستور Pad استفاده کنیم. این دستور را همچنین می توان از منوی Insert  و انتخاب گزینه sketch bassed features  اجرا نمود.


پس از کلیک بر روی این دستور پنجره مربوط به آن ظاهر می گردد. حال باید در جعبه متن Length مقدار ارتفاع مدل در راستای عمود بر ترسیمه را وارد نمایید. با کلیک بر روی OK  و تایید این دستور اولین مدل سه بعدی ایجاد می شود.

با گشودن قسمت Part Body  در درخت طراحی می توانید عبارت Pad 1  را مشاهده کنید. همچنین ترسیمه ای که از آن برای ایجاد مدل سه بعدی استفاده کردیم با نام Sketch 1  به درخت طراحی افزوده شده است:

با دو بار کلیک بر روی گزینه sketch1  در درخت طراحی دوباره به محیط طراحی دو بعدی مربوطه به ترسیمه باز خواهیم گشت. پس از انجام تغییرات مورد نظر دوباره به محیط part design  باز گردید. همانطور که مشاهده می کنید مدل سه بعدی متناسب با تغییرات صورت داده شده تغییر شکل داده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد