ღ ミ ◕قلب طلایی ◕ ミ ღ

ღ ミ ◕قلب طلایی ◕ ミ ღ

زندگی شهد گل است..زنبور عسل می خوردتش..آنچه می ماند عسل خاطره هاست..
ღ ミ ◕قلب طلایی ◕ ミ ღ

ღ ミ ◕قلب طلایی ◕ ミ ღ

زندگی شهد گل است..زنبور عسل می خوردتش..آنچه می ماند عسل خاطره هاست..

آموزش کتیا:رسم شکلهای دو بعدی

برای شروع وارد محیط part design  شده و دستور sketch  را با کلیک بر روی آیکون ان اجرا کنید. سپس صفحه استاندارد xy plane  را برای ایجاد ترسیمه جدید انتخاب کنید. اکنون در قسمت نوار ابزار ها راست کلیک کرده و گزینه های profile و همچنین sketch tools  را انتخاب کنید. اکنون دستور line  را با کلیک بر روی آیکون آن اجرا کنید:

همانطور که مشاهده می کنید قسمت پایین محیط گرافیکی پیغامی ظاهر می شود که از شما می خواهد نقطه شروع خط خود را انتخاب نمایید. برای انجام این کار می توانید با کلیک کردن هر یک از نقاط محیط گرافیکی را انتخاب نمایید.

با دو بار کلیک کردن بر روی خط ایجاد شده پنجره line definition  ظاهر می گردد. با استفاده از جعبه متن های موجود در قسمت End point1  از این پنجره می توانید مختصات نقطه اول خط را تعیین کنید:

در جعبه متن length  نیز می توانید طول مورد نظر برای این خط را وارد نمایید. در جعبه متن Angle  هم باید زاویه بین این خط و راستای افق را تعیین کنید.

 


اکنون به نوار ابزار sketch tools  توجه کنید. مشاهده می کنید که با اجرای دستور line  چندین جعبه متن به این نوار ابزار افزوده می شود:

برای تعیین مختصات نقطه شروع خط جدید می توانید مقادیر مورد نظر را در این دو جعبه وارد نموده و با هر بار کلیک tab  از صفحه کلید را بفشارید. به همین ترتیب می توانید مختصات نقطه دوم خط مورد نظر را نیز تعیین کنید. توجه کنید که مقادیری که وارد کردید به عنوان اندازه در محیط گرافیکی نمایش داده می شود:

این اندازه ها در حال حاضر به عنوان یک قید بر روی این خط قرار گرفته اند. اکنون اگر بخواهید با کلیک و drag کردن موقعیت این خط در محیط گرافیکی را تغییر دهید خواهید دید که این کار امکان پذیر نمی باشد . علت این است که در این خط در حال حاضر به طور کامل مقید می باشد. رنگ سبز این خط کاملا نشان دهنده این موضوع می باشد.

در ادامه قصد داریم نحوه ایجاد مستطیل و سایر چهار ضلعی ها را بررسی کنیم.

از دستور rectangle برای ایجاد مستطیل استفاده می شود. پس از اجرای این دستور کافی است بر روی دو نقطه به عنوان نقاط راس مستطیل کلیک کنید:

همانطور که مشاهده می کنید برای الاضلاع عمودی حرف V  نشان Vertical  یا عمودی بودن و روی الاضلاع افقی حرف H به نشانه  Horizental یا افقی بودن درج شده است:

راه دیگری برای اجرای این دستور ان است که از منوی insert گزینه  profile و  predefined profile و سپس rectangle را انتخاب کنید. برای تعیین ویزگی هندسی مستطیل همچنین می توانید از جعبه متن های نوار ابزار  sketch ools استفاده کنید:

از گزینه oriented rectangle برای ایجاد مستطیل های مایل استفاده می شود:

از دستور parallelogram نیز برای ایجاد متوازی الاضلاع استفاده می گردد:

از دستور centered rectangle هم برای ایجاد مستطیلبا تعیین نقطه مرکز آن استفاده می شود.

از دستور centered parallelogram نیز برای ایجاد متوازی الاضلاع با تعیین نقطه مرکز آن استفاده می گردد.

از دستور Hexagon برای ایجاد شش ضلعی های منتظم استفاده می شود:

از دستور Elongated Hole برای ایجاد شیار هایی با ابتدا و انتهای دایره ای شکل استفاده می گردد. بعد از اجرای این دستور ابتدا باید نقاط مرکزی قسمت های دایره ای شکل و سپس نقطه از محیط را انتخاب کنید:

از دستور  cylindrical elongated hole نیز برای ایجاد شیار های دایره ای شکل و خمیده استفاده می شود.


در ادامه قصد داریم نحوه اجرای دستور profile را بررسی کنیم.

از دستور  profile  برای ایجاد ترسیمه هایی با مرز های باز یا بسته استفاده می شود. همانطور که مشاهده می کنید پس از اجرای این دستور  می توانید یک ترسیمه که از تعداد زیادی خط و یا منحنی تشکیل شده است را به صورت پشت سر هم ایجاد کنید. این در حالی است که اگر بخواهید همین شکل را با اجرای دستور  line به وجود اورید باید آنرا چندین بار اجرا کنید.

توجه کنید که هنگام اجرای دستور  profile به صورت پیش فرض قادر خواهید بود که خطوط مختلف را ایجاد کنید. اکنون اگر بخواهید از این نقطه یک کمان را شروع کنید باید ماوس را نگه داشته و مقداری آنرا  drag  کنید همانطور که مشاهده می کنید پس از انجام این کار می توانید کمان مورد نظر را به وجود اورید. برای تعیین شعاع انحنای کمان باید از گزینه های نوار ابزار  sketch tools  استفاده کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد