ღ ミ ◕قلب طلایی ◕ ミ ღ

ღ ミ ◕قلب طلایی ◕ ミ ღ

زندگی شهد گل است..زنبور عسل می خوردتش..آنچه می ماند عسل خاطره هاست..
ღ ミ ◕قلب طلایی ◕ ミ ღ

ღ ミ ◕قلب طلایی ◕ ミ ღ

زندگی شهد گل است..زنبور عسل می خوردتش..آنچه می ماند عسل خاطره هاست..

آموزش کتیا:ایجاد مدل های مدور با اجرای دستور shaft

در ادامه بررسی دستورات مدل سازی سه بعدی در این قسمت قصد داریم نحوه اجرای دستور  shaft را بررسی کنیم. از این دستور برای ایجاد مدل های سه بعدی مدور استفاده می شود. قبل از اجرای دستور shaft باید ترسیمه مربوط به سطح مقطع مدل را به وجود آورید.

پس از ایجاد ترسیمه مورد نظر به محیط  part design بازگشته و دستور  shaft از نوار ابزار Sketch Based Features اجرا کنید تا  پنجره Shaft Definition ظاهر گردد.


در قسمت  profile فیلدی به نام  selection وجود دارد که در ان باید ترسیمه مورد نظر را انتخاب کنید. همچنین برای قسمت Axis نیز فیلدی به نام selection وجود دارد که در ان باید محور دوران را انتخاب کنید. توجه کنید که می تواند یکی از خطوط ترسیمه را نیز می توانید به عنوان محور دوران انتخاب نمایید.

همانطور که مشاهده می کنید مدل سه بعدی حاصل از دوران ترسیمه حول محور انتخاب شده ایجاد می گردد:

 

همچنین ملاحظه کنید که عبارت shaft1 به درخت طراحی افزوده می گردد. با دوبار کلیک بر روی این عبارت پنجره Shaft definition  دوباره ظاهر می شود. با استفاده از جعبه متن های  first angle و  second angle می توانید میزان دوران ترسیمه حول محور انتخاب شده در دو طرف آن را تعیین کنید. این کار را با کلیک و drag کردن دسته های قرار گرفته بر روی مدل در محیط گرافیکی نیز می توانید انجام دهید.

******* آموزش طراحی و مدلسازی در نرم افزار کتیا ********

با فعال کردن گزینه  thick profile می توانید کاری کنید که مدل سه بعدی به صورت پوسته ای و ضخامت دار ایجاد گردد. مقدار ضخامت در دو طرف ترسیمه را نیز می توانید در جعبه متن های  thickness1 و thickness2 تعیین کنید. انتخاب گزینه Neutral fiber نیز موجب می شود که مقدار ضخامت وارد شده به طور یکسان در دو طرف ترسیمه ایجاد گردد.

اکنون می خواهیم این مدل سه بعدی را حذف کنیم. برای انجام این کار بر روی نام ان راست کلیک و گزینه  Delete را انتخاب کنید . توجه کنید که گزینه aggregated elements delete را از حالت انتخاب خارج سازید. فعال بودن این گزینه موجب می شود که علاوه بر مدل سه بعدی تمامی قسمتهای زیر مجموعه ان از جمله ترسیمه حذف گردد. اکنون با دوبار کلیک بر روی ترسیمه وارد محیط ویرایش آن شوید. در صورتی که بخواهید محور دوران خط دیگری غیر از لبه های مدل باشد باید با اجرای دستور Axis محور موردنظر را ایجاد کنید. همانطور که مشاهده می کنید با اجرای دستور  shaft این محور به صورت خودکار به عنوان محور دوران در نظر گرفته می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد