ღ ミ ◕قلب طلایی ◕ ミ ღ

ღ ミ ◕قلب طلایی ◕ ミ ღ

زندگی شهد گل است..زنبور عسل می خوردتش..آنچه می ماند عسل خاطره هاست..
ღ ミ ◕قلب طلایی ◕ ミ ღ

ღ ミ ◕قلب طلایی ◕ ミ ღ

زندگی شهد گل است..زنبور عسل می خوردتش..آنچه می ماند عسل خاطره هاست..

مواد غذایی ضد خستگی

5 ماده‌ی غذایی ضد خســتگی


بلغور جو، ماست، اسفناج، لوبیاها، مغزها و دانه‌‌ها، پنج ماده‌ی غذایی هستند که به‌ علت هضم آسان و غنی بودن از مواد مغذی، به بدن کمک زیادی می‌کنند و برای افراد مفید هستند.
این پنج ماده‌ی غذایی نیز به‌ علت هضم آسان و غنی بودن از مواد مغذی و تبدیل غذا به انرژی، به بدن کمک اساسی می‌کنند.
 


1-    بلغور جو
بلغور جو برای صبحانه بر هر غله‌‌ای برتری دارد و جزء بیش‌ترین تولیدات غلات سبوس‌دار صبحانه است. هم‌چنین بلغور جو، یک ماده‌ی غذایی عالی در جهت حمایت از سلامت سیستم گوارش محسوب می‌‌‌شود. بسیاری از متخصصان داخلی و تغذیه نه‌تنها به بیماران دیابتی اجازه‌ی خوردن بلغور جو را می‌‌‌دهند، بلکه آنان را تشویق می‌کنند؛ به ‌خصوص این‌که به حفظ سطح قند خون طبیعی کمک می‌کند.
چه موقع بخوریم؟شما می‌‌توانید برای کسب انرژی فوری، همراه با صبحانه، بلغور جو میل کنید؛ زیرا سبب حفظ انرژی می‌‌شود.
 

 


2-    ماست
از ماست می‌‌‌توان به ‌شکل دسر و به‌ عنوان ماده‌ی غذایی سالم استفاده کرد. این ماده‌ی غذایی به‌ دلیل نقشی که پروتئین و پروبیوتیک‌‌ها (باکتری‌‌های مفید) در سلامتی روده ایفا می‌کنند، برای سلامتی مفید است.
چه موقع بخوریم؟هر زمانی می‌‌توان این ماده‌ی غذایی را مصرف کرد. ماست علاوه بر فواید بهداشتی، یکی از بهترین مواد چندمنظوره است؛ به این معنا که می‌‌‌توان آن را به علت تولید انرژی فوری قبل از تمرینات بدنی به‌ عنوان خوراک سرپایی یا عصرانه‌ی عالی مصرف کرد. از طرف دیگر می‌‌توانید برای صبحانه مخلفات سالمی‌ چون جو دوسر، دانه‌ی کتان آسیاب‌شده، مغزها (گردو، فندق و پسته) و انواع میوه‌ها را به آن اضافه کنید.

 

 


3-    اسفناج

اسفناج مملو از مواد مغذی است که برای مبارزه با خستگی ضروری هستند و به حداکثر کارایی بدن کمک می‌‌‌کنند. اسفناج علاوه بر آهن، سرشار از منیزیم و پتاسیم بوده و یک منبع عالی از ویتامین‌‌های گروه B است.

چه موقع بخوریم؟ با توجه به مقدار و مجموعه‌ای از مواد مغذی فشرده در سبزیجات برگ‌دار، بهتر است روزانه در وعده‌ی غذایی خود اسفناج مصرف کنید و در صورت امکان هر چه می‌‌‌توانید آن‌ را در رژیم غذایی خود بگنجانید. سعی کنید برای صبحانه، اسفناج بخارپز با تخم مرغ، برای ناهار ساندویچ پُرشده با اسفناج و برای شام، اسفناج همراه با یک لایه لازانیا بخورید. نیازی نیست در هر وعده‌ی غذا کنار بشقاب خود اسفناج بگذارید. می‌‌‌توانید به غذاهایی از جمله سوپ‌‌ها، غذاهای بخارپز، خوراک‌‌ها، سُس‌‌ها و سرخ‌کردنی‌ها و غذاهای نرم، مقدار کمی‌ از این سبزی اضافه کنید.
 

 


4-    مغزها و دانه‌‌ها
مغزها و دانه‌‌ها، مواد غذایی حاوی پروتئین با کیفیت بالا و چربی‌‌های امگا 3 سالم هستند و بسته به نوع انتخاب، می‌‌‌توانید مقادیر مناسب منیزیم، منگنز، فسفر، آهن، ویتامین‌‌هایB2 ،B1  و B6 که همگی تولید انرژی می‌‌‌کنند، دریافت کنید.
چه موقع بخوریم؟مصرف مقدار متوسط، کلیدی برای بهره‌‌مندی از مزایای مغزها و دانه‌‌هاست. یک وعده‌ی آن برابر یک اونس (حدود یک کف دست پر) است. در طول روز همیشه بسته‌ی یک نفره‌ی تنقلات سالم و مفید بردارید و آن‌ها را در ماشین، کیف دستی، کیف پول و در جای امنی بگذارید.
 

 


5-    لوبیاها
لوبیاها غذاهای معجزه‌‌آسا نامیده شده‌‌اند. علاوه بر مزایای سلامتی متعدد دیگری که فراهم می‌‌‌کنند، در خط مقدم مبارزه با خستگی هستند. تمام انواع آن‌ها دارای چربی کم و فیبر بالایی هستند و تعادل خوبی بین کربوهیدرات‌‌ها و پروتئین‌ها برقرار می‌‌‌کنند. لوبیاها مملو از گروهی از مواد معدنی شامل فسفر، پتاسیم، مس و آهن هستند که همگی برای تولید انرژی ضروری‌اند. لوبیای سویا نیز منبع خوبی از تریپتوفان است.
چه موقع بخوریم؟لوبیاها را می‌‌‌توان در هر غذایی استفاده کرد. سعی کنید در زمان‌‌های مختلف روز، مخلوطی از انواع آن‌ها را میل کنید.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد